сряда, 7 септември 2016 г.

Непрочетените книги

Като запален читател знам чувството да влезеш в огромна книжарница и пред теб да се появят множество рафтове с подредени десетки книги, които ти искаш. Понякога не се отдавам на изкушението да грабна десетина и да похарча последните си пари, но има случаи, в които взимам всичко, което ми харесва, и купчинката с непрочетени книги у дома се удвоява.
Деля читателите основно на два типа - тези, които искат да прочетат книгата и да продължат напред, и тези, които искат да колекционират книгите, които четат, независимо кога ще стигнат до тях.
Аз се причислявам може би към втория тип - обичам да притежавам любимите си книги, да мога да ги отворя по всяко време и да препрочета любим момент. Но за сметка на това мразя да виждам книги, купени преди три години, да стоят недокоснати. Притежавам няколко такива.
Мисля, че е важно да купуваме книги, за които сме наистина развълнувани, а не някакви случайни, чието име просто сме чули или прочели някъде в пространството, и "Ами защо не, някой ден евентуално може да я прочета". Когато искате въпросната книга страшно много, вероятността да я прочетете веднага е много пъти по-голяма, отколкото книга, която сте купили от Славейков, например, защото е намалена, а "Някой в оная група във фейсбук качи снимка с нея (и маникюра си) на плажа".
В момента броят на непрочетените ми книги е около тридесет. Това е сравнително малко,
имайки в предвид купчинките с TBR книги на други блогъри. Опасявам се обаче, че може би никога няма да прочета 3/4 от тях, защото вече стоят втора или трета година. Може би когато съм ги купувала съм си мислела, че са страшно интересни и реално съм имала желание да ги прочета, но вече нямам намерение нито време да се върна към тях, защото книги, които искам, продължават да излизат постоянно. И това е в реда на нещата. Много пъти съм искала да пиша по тази тема и в близкото бъдеще ще дам глас на въпроса за всички онези томчета, които стоят по рафтовете, но сякаш са невидими, щом започна да търся нещо за четене.

Колекциите от книги са важни за хората, които са ги чели и намират нещо специално в тях. Демек - аз. Сигурно в близкото бъдеще няма да се разделя с поне 90% от заглавията, които притежавам, защото ги смятам за безценни, що се отнася до всички преживявания и спомени, свързани с тях. Това е и причината с всеки изминал ден да затъвам все повече и повече в купчинки по земята, да се удрям в окачените по стената библиотеки и да се катеря по столове, за да търся място за някоя друга прочетена книжка.
Но всичко е наред. Непрочетени книги винаги ще има. Малко или много, те са част от професията Читател. И всъщност на мен, а предполагам и на много от вас, ми носят безкрайно щастие. (Освен в моментите, в които са останали само заглавия, изпаднали от задължителния tbr списък преди месеци и години) Затова не се притеснявам. Обичам да купувам книги. Често си позволявам да чета по-нови, заменяйки такива, чакащи реда си от много време. Обичам и да пренареждам непрочетените си книги, да ги разглеждам, припомняйки си защо съм ги купила и колко много всъщност искам да преживея описаните в тях истории. Избрала съм да бъда колекционер на приключения. А към колекциите ми се причисляват и всички онези, които все още не съм преживяла.
Ами вие - колко непрочетени книги имате? Страхувате ли се от бройката? Налагате ли си ограничения, когато влезете в книжарница? Купувате, за да допълните ценна колекция, или в повечето случаи изданията са "просто още една добавена книга"? Искам да знам мнението ви по темата, най-вече защото непрочетените книги са важни и като запален читател искам да предам посланието, че това да имаш малко или много недокоснати заглавия не е повод за срам или притеснение. Ще се радвам, ако се включите в дискусията!

8 коментара:

  1. Здравей, Ева! Страхотен пост, отново! ^^ Моите непрочетени книги са 9. Ами лично се страхувам, защото тези които имам искам да прочета, но просто искам една по една.. за да може да се вкопча в историята на всяка една от тях. Да, определено си налагам ограничения, защото после мрънкам, че дрехите ми са по-малко от книгите :D.

    ОтговорИзтриване
  2. В поста ти има доста смисъл и ме накара да погледна колко непрочетени книги имам аз (числото всъщност е малко). За жалост аз съм обаче от хората, които имат доста книги издадени преди години, които искам да прочета, но новите заглавия постоянно ме спират. А колкото до въпроса ти, честно казано, колкото и да ми се иска да вляза и да изкупя всичко в книжарницата, понякога се сещам, че имам определен бюджет и няма как да харча като луда пари, които дори не съм изкарала сама. Опитвам се да балансирам между дрехите, книгите и други неща, които бих предпочела да си взема, без да прекалявам.

    ОтговорИзтриване
  3. Аз лично мразя много, наистина много непрочетени книги, затова почти нямам. За целта най-вече не си налагам много заглавия - във всеки един момент съм заинтересована от не повече от (приблизително) 20 книги. Така успявам да се справям :D E, разбира се, винаги има и висящи в списъка ми, но както и ти каза - това е нормално

    ОтговорИзтриване
  4. Имам много непрочетени книги, но това не ме притеснява, даже обратното. Обичам да съм спокойна, че дори да не си купя нито една книга този месец, ще имам нещо за четене. Харча почи всичко за книги. Ограничението ми винаги е различно, най-често няма такова. Много ясно, винаги искам да купя половината книжарница. Нямам списък за четене, мразя списъци и ограничения, обичам да се ровя в блоговете за книги и най-често така избирам следващата покупка. В повечето случаи, след дълги проучвания в същите блогове, най-после си избирам книга. После виждам още някоя.... Накрая съм фалирала, но въпреки това съм много щастлива, че никога няма да остана без четово. Презапасявам се с книги във всеки възможен момент, както ще направя и в събота, на алеята на книгата.
    П.С. Ще ми дадете ли идея за предстоящата покупка, тъй като нямам представа кои книги да си купя???
    П.П.С. Страхотен пост, и аз съм се замисляла на тази тема

    ОтговорИзтриване
  5. Доста интересен пост. Аз си купувям само книги, които знам че ще прочета със сигурност, а когато е поредица никога не купувам само първата. Играя на риск при тях. Понякога красивите и стилни корици ме привличат, но имам добър контрол върху себе си, защото просто си казвам, че не си заслужава заради едната корица. :)

    ОтговорИзтриване
  6. Прекрасна публикация! И аз като теб имам този проблем. Но напоследък осъзнах и колко голяма част от библиотеката ми всъщност се състои от книги, които съм прочела, но те просто не са ме впечатлили достатъчно. Също и такива, които са ми подарък и всъщност не смятам да прочета. Затова реших да ги продам. И наистина това много ми помогна да се справя с все нарастващата ми купчинка от непрочетени книги. Това е и в полза на самата книга, тъй като може би новият и собственик ще съумее да я оцени по-добре от мен ♥

    ОтговорИзтриване
  7. Поздравления за интересната тема, която си разгърнала! Аз съм от хората, които щом си купят книга гледат да я прочетат възможно най-скоро и затова броят непрочетени книги у дома е сравнително нисък. Напоследък си налагам повече ограничения, щом вляза в книжарница, защото започвам да осъзнавам, че далеч не е нужно да притежавам всяка една книга, която чета, както и далеч не е задължително всяка от тях да ми хареса. Преди купувах почти всичко, което привличаше вниманието ми, но тази година закупуването на книги е съпроводено от внимателно проучване на заглавията, от които се интересувам. Все още ми се иска просто да вляза в книжарница и да си закупя колкото се може повече книги, но с нарастването на книгите свършва и мястото им за съхранение, както и бюджета, разбира се, като това са едни от главните причини, които ме спират. Да притежавам книжна колекция за мен е много важно - обичам всичко, свързано с книгите, но колкото и да искам всяка прочетена от мен книга да стои на рафта ми - това, за съжаление, е невъзможно. Поне за сега. :)

    ОтговорИзтриване
  8. Аз обикновено рядко си купувам книги, но по много. Имам си списък с книги, които искам, и като събера пари ги купувам накуп, много често при намаления. Иначе за не прочетените книги - 10 и имам чувството, че няма да ги прочета скоро, защото често стават повече. Но всеки път като вляза в книжарницата гледам да не си купувам нищо, въпреки че естествено и на мен ми се иска да купя всичко. Затова не влизам сам и не влизам с много пари��

    ОтговорИзтриване